PRAWO PRACY W 2017r.

Dodano: 2017-01-19

Kolejne zmiany w prawie pracy od 1 czerwca 2017r.

Z początkiem 2017r. nastąpiły zmiany w prawie pracy. Jednakże nie są to wszystkie zmiany, które w tym obszarze prawa mają zacząć obowiązywać w bieżącym roku. Aktualnie trwają prace nad wprowadzeniem kolejnych zmian w prawie pracy.

Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy wprowadzającej nowe zasady, celem nowych przepisów jest umożliwienie pracodawcom wyboru postaci, w jakiej nastąpi realizacja obowiązku przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Ponadto, nowe przepisy mają dać możliwość wykorzystania elektronicznych sposobów komunikacji z pracownikiem, a także przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika w postaci papierowej albo elektronicznej.

Digitalizacja tej dokumentacji ma wpłynąć między innymi na przyśpieszenie procesu opracowania dokumentów oraz redukcję kosztów przechowywania.

Jedna z proponowanych zmian polega na skróceniu obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika z 50 lat do 10 lat przy założeniu, że ZUS będzie gromadził informacje wystarczające do ustalenia i przyznania świadczenia z ubezpieczenia społecznego w odpowiednim zakresie, a pracodawca wykona spoczywający na nim określony obowiązek. W niektórych przypadkach pracodawca będzie jednak zobowiązany do przechowywania dokumentacji przez okres dłuższy niż 10 lat.

Inna zmiana przepisów umożliwi korzystanie z elektronicznej komunikacji pracodawcy i pracownika poprzez tworzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika w formie elektronicznej.

Pracodawca będzie mógł przechowywać dokumentację w postaci elektronicznej, nawet jeśli była ona wytworzona w postaci papierowej. Niektóre dokumenty będą mogły być przechowywane tylko w postaci zeskanowanej.

Niektóre dokumenty nie będą musiały być opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

W razie prowadzenia akt osobowych w postaci papierowej, dotychczasowe zasady ich przechowywania nie ulegną zmianie.

Pracownik, dla którego dokumentacja związana ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe będą prowadzone w postaci elektronicznej będzie miał do nich dostęp zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych i Kodeksu pracy.

Powyższe zmiany prawa pracy zostaną powiązane ze zmianą innych przepisów, w tym ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Nowe zasady mają zacząć obowiązywać od 1 czerwca 2017r.

Niniejszy materiał ma wyłącznie charakter informacyjny. Materiał ten nie stanowi kompleksowej porady prawnej ani opinii prawnej. Materiał został oparty na stanie prawnym z dnia 2017-01-19. W celu uzyskania porady prawnej bądź opinii prawnej dotyczącej konkretnej sprawy, wskazane jest każdorazowe rozważenie konkretnych okoliczności sprawy w świetle obowiązujących przepisów prawa. W tym celu zasadne jest zwrócenie się o pomoc do profesjonalnego pełnomocnika (radcy prawnego, adwokata). Właściciel serwisu www.kancelariakwk.pl nie ponosi odpowiedzialności za interpretację i skutki wynikłe z zastosowania się do treści materiału.