ZMIANY W PRAWIE PRACY OD LUTEGO 2016r.

Dodano: 2016-03-01

Zmiany w prawie pracy od 22.02.2016r. - m.in. nowe zasady zawierania i rozwiązywania umów o pracę.

Z dniem 22.02.2016r. zmieniły się m.in. zasady zawierania umów o pracę, rozwiązywania umów o pracę, wydawania świadectwa pracy oraz ochrony stosunku pracy w związku z macierzyństwem.

Poniżej przedstawiamy niektóre z ww. zmian.

Jedną ze zmian w prawie pracy jest wprowadzenie limitu 3 umów o pracę na czas określony i limitu maksymalnie 33 miesięcy łącznego trwania umów zawartych na czas określony.

Kolejna zmiana to nowe okresy wypowiedzenia umów o pracę. W przypadku wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony nie stosujemy już 2-tygodniowych okresów wypowiedzenia. Aby rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem, należy zastosować takie same okresy wypowiedzenia, jakie są stosowane do rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony.

Kolejna zmiana dotyczy umów o pracę zawieranych na okres próbny - pracodawca może zawrzeć umowę o pracę na okres próbny tylko raz, w celu ściśle określonym w przepisach, chyba że wystąpią okoliczności wskazane w przepisach przewidujących wyjątki od tej zasady.

Ponadto, zlikwidowano umowę o pracę zawieraną na czas wykonania określonej pracy, choć obowiązują wyjątki w tym zakresie.

Zgodnie z nowymi przepisami, pracodawca może jednostronnie zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Biorąc pod uwagę ww. zmiany w prawie pracy, należy mieć na względzie również odpowiednie zasady regulujące wpływ tych zmian na umowy o pracę obowiązujące w dniu 22.02.2016r., a więc w dniu wejścia w życie zmian w prawie pracy.

Ponadto, w związku z ww. zmianami istotne są nowe obowiązki pracodawcy. Obowiązki te związane są z określonymi informacjami, które pracodawca jest zobowiązany przekazywać właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy w ściśle określonych sytuacjach z zachowaniem ustawowego terminu. Brak wykonania tych obowiązków naraża pracodawcę na odpowiedzialność wykroczeniową.

Warto również przeanalizować istniejącą sytuację przed podjęciem jakichkolwiek kroków w odniesieniu do obowiązującej umowy o pracę, ponieważ mogą one doprowadzić do zawarcia nowej umowy o pracę na czas określony (wliczanej do limitu umów na czas określony).

Pracodawca powinien również pamiętać o określonych (nowych) obowiązkach, które dotyczą treści zawieranej umowy o pracę. W przypadku zawarcia niektórych umów o pracę na czas określony, umowa o pracę powinna zawierać dodatkowe elementy, ściśle wynikające z nowych przepisów.

Niniejszy materiał ma wyłącznie charakter informacyjny. Materiał ten nie stanowi kompleksowej porady prawnej ani opinii prawnej. Materiał został oparty na stanie prawnym z dnia 2016-03-01. W celu uzyskania porady prawnej bądź opinii prawnej dotyczącej konkretnej sprawy, wskazane jest każdorazowe rozważenie konkretnych okoliczności sprawy w świetle obowiązujących przepisów prawa. W tym celu zasadne jest zwrócenie się o pomoc do profesjonalnego pełnomocnika (radcy prawnego, adwokata). Właściciel serwisu www.kancelariakwk.pl nie ponosi odpowiedzialności za interpretację i skutki wynikłe z zastosowania się do treści materiału.